Bergevall ramar öppnades 1968 på Högalidsgatan i Stockholm av Ingemar & Ebba Bergevall och där arbetade också deras dotter Agneta. Ingemar hade tidigare varit anställd på en ramverkstad men vill jobba mer kreativt och hade mycket goda kontakter inom konstvärlden. 1973 började Agnetas man Björn arbeta där som kom från grafiska branschen med god papperskunskap och färglära. I dag driver tredje generationen, syskonparet Åse Gillhart och Mattias Gillhart Waxin, vidare ramverkstaden.

Moderna museet, Artipelag och Nationalmuseum är några av kunderna. Men lika ofta kommer granndamen med broderiet som söker en ram och den yngre generationen som börjat intressera sig för fotografi eller bara vill rama in målningar av sina barn.

Kvalitet är kärnan i allt de gör, men vad döljer sig egentligen bakom ordet?

Här följer ett köksbordsamtal med delägarna Åse och Mattias och deras mamma Agneta som fortfarande hjälper till i butiken.
-En inramning ska hålla en livstid och man ska inte behöva rama om varannat år. Och bilden ska klara sig kvalitetsmässigt under den tiden, - Vill man inte det, kan man alltid köpa en standardram, flikar mamma Agneta in som fortfarande arbetar i verkstaden när det behövs.
-På telefon är det svårt att beskriva skillnaden mellan oss och andra rammakare för en kund, men om du kommer in så kan vi visa och förklara vad som gör just våra inramningar speciella. Vi kompromissar aldrig någonsin med kvaliteten. Det handlar om allt från hur vi fäster bilder till glas och materialet i inramningen, säger Åse som började jobba i verkstaden hos sina föräldrar direkt efter gymnasiet 1988.
-Vi har också egen listtillverkning, som pappa startade upp, berättar Mattias. Två snickare tillverkar våra profiler i ädelträ. Vi är lite nischade på dem, för de är väldigt populära. Du kan även göra egna förändringar eller om du har egna ideer kring hur ramen ska utformas så hjälper vi till med det.

Syrafri kartong, som de flesta rammakare numera använder, var faktiskt något som introducerades i Sverige med hjälp av Bergevalls i mitten på 1980-talet.
-Det var min man Björn som var väldigt intresserad av teknik och material som hörde talas om alt det användes i USA, berättar Agneta.

Varför är syrafritt så viktigt?
-Papper innehåller trämassa och lignin, ämnen som är skadliga. Syrafritt papper eller egentligen ph-neutralt papper utan syror är det bästa för bilden. Man kan se på äldre inramningar att bilden/pappen gulnat, har brännmärken och blivit spröda och sköra,då är pappret dåligt. Därför är ph-neutralt papper viktigt, säger Åse.
-Björn var väldigt intresserad av papperskvalitér så vi medverkade väldigt tidigt till att det syrafria pappret började användas i Sverige. Ett tag så importerade vi syrafri papp direkt från USA med en branschkollega,berättar Agneta.

En annan innovation som Bergevalls också började med tidigt är monteringen av verk i lådor med inkantslister.

Det började med att Agneta och Björn såg ramade verk från USA med inkantslister.
-Det skapar en luftspalt mellan verket och glaset vilket skonar inte minst grafikverk som var så väldigt populärt under 80-talet. Nu har grafiken försvunnit nästan helt. Fotografi har däremot blivit jättestort och där är det ännu viktigare med distans mellan glas och bild.

Vad är det roligaste med yrket?
-För mig är det att komma på tekniska lösningar till hur olika bilder ska monteras,säger Mattias.
-Ja, och att träffa alla kunder,säger Åse. Jag är egentligen inte så konstintresserad själv, det är hantverket,färg och form och att få bilden i centrum som jag tycker om. Det är roligt att ge råd och tillsammans med kunden bestämma hur inramningen ska bli.

Nuförtiden är Bergevalls också stolta ägare av Sveriges största passepartoutskärare, importerad från Italien.
-Den skär 1.30 gånger 2.50 meter, berättar Mattias. Vi är lite nischade på att göra stora monteringar och skära passepartouter i storformat. Fast nu har det tydligen kommit en ännu större på marknaden.
-Den går inte in i butiken, säger Åse.
-Jodå, det gör den, säger Mattias. Det är jag redan kollat upp.